Zalety w porównaniu z telefonią tradycyjną:
- niezależność od operatorów - swoboda wyboru
- bezpłatne rozmowy wewnątrz sieci operatora
- niższy koszt połączeń z telefonią stacjonarną
- pełna mobilność użytkownika
- niski koszt infrastruktury (w porównaniu z tradycyjnymi liniami telefonicznymi)
- integracja z przyszłościowymi usługami takimi jak przesyłanie danych czy obrazu
- łatwa implementacja
Wady w porównaniu z telefonią tradycyjną:
- konieczność zapewnienia szerokopasmowego dostępu do internetu oraz jego jakość łącza internetowego
- większa zawodność usług
- konieczność posiadania dodatkowego (dzisiaj) sprzętu lub oprogramowania i łącza internetowego
- przy realizacji sprzętowej większe koszty zakupu (np. aparatów) dla użytkownika końcowego
- telefony alarmowe - brak możliwości lokalizacji użytkownika a więc przekierowanie rozmówcy do najbliższego centrum pomocy
Protokół komunikacyjny.
Protokół TCP/IP (ang. Transmission Control Protocol/Internet Protocol) to chyba najbardziej rozpowszechniony protokół komunikacyjny. Jest to właściwie pakiet protokołów służący do łączenia ze sobą komputerów za pomocą sieci komputerowej. Jedną z zalet jest możliwość łączenia ze sobą różnych platform sprzętowych i programowych. Cały internet oraz zdecydowana większość sieci komputerowych na świecie funkcjonuje w oparciu o protokół TCP/IP.